De website van jouw bedrijf kan zich niet verbeteren als je geen inzicht krijgt of hebt hoe een klant jouw website gebruikt en wat hij of zij aanklikt. Zonder deze gegevens kan je de website niet goed aanpassen naar de behoeftes van de klant. Als je aanpassingen doet zonder naar het bestuderen van deze gegevens is er een grote kans dat je een verkeerde beslissing neemt. Een bedrijf met een professionele website die kijkt naar dit soort data van de koper kan zijn website steeds maar weer blijven verbeteren op de goede manier en hierdoor het online koopgedrag stimuleren. Jij wilt toch ook je website zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk instellen voor de consument?

Wat is een buyer persona?

Buyer persona’s zijn concreet gezegd ‘voorbeeldkopers’. Een koper die op je site is geweest en een product of dienst heeft gehuurd of gekocht. Deze koper kan je gebruiken om te kijken welke acties hij heeft gedaan op jouw site. Je kan inspelen op het onlinegedrag van de klant op je website, doordat je data verzameld over wat de bezoekers op je website doen en wanneer ze afhaken of juist iets kopen. Bij het maken van een overzicht over deze acties krijg jij een gedetailleerd beeld over wat de bezoekers willen en verwachten van jouw online shop.

De voordelen van het gebruiken van online voorbeeldkopers staan hieronder voor je op een rijtje gezet.

  • Je weet wie je bezoekers zijn
  • Wat ze willen bereiken
  • Waarom ze zich zo gedragen
  • Waarom er bepaalde beslissingen worden genomen
  • Hoe de gebruiker bij zijn aankoop terecht komt (het aankooptraject)
  • Hoe degene denkt

Content creëren

Door de gegevens van de kopers kan je gericht campagnes en content creëren. Deze content kan je zo afstellen op wat de consument van jou verwacht en kan je zijn online gedrag op je site veranderen. Door de data die je hebt verzameld kan jij een overzicht maken van specifieke touchpoints waar de klant is geweest. Door het creëren van goede content bereikt het bedrijf de doelgroep veel beter en krijg je sneller conversies die je weer kan gebruiken voor de volgende stap in het verbeteren van de content. Door het aanpassen van je content veranderd de route die de klant op jouw online shop volgt en komt diegene als het goed gaat tot een aankoop. Daarom is het handig om de content creatie altijd bijdetijds te houden, hoe relevanter hoe eerder mensen geïnteresseerd zijn.

Resultaten zien

Door een overzicht te maken over het online aankoopgedrag van afnemers en het aanpassen van verbeterpunten op jouw online domein is er grote kans dat er al snel resultaat geboekt wordt. De resultaten worden steeds beter als je het proces van een koper elke keer opnieuw doorloopt om verbeterpunten te ontdekken en deze snel aan te passen. Resultaat is er niet meteen, maar pas als je een langere tijd bezig bent met het steeds verbeteren van het aankoopproces in de online omgeving. Er zullen meer tevreden mensen zijn en tevreden mensen vertellen eerder hun goede ervaringen door.

Blog door: DoubleSmart